Schilderijen
Als gevolg van de pandemie keerde Harm Naaijer in maart 2020 plotseling terug uit Potsdam, waar zowel de première van de theatervoorstelling ‘Die Mitwisser’ bij het Hans Otto Theater, als alle overige op stapel staande projecten waar hij aan meewerkte werden afgeblazen. Dit was de aanleiding voor het oppakken van zijn oude passie; schilderen.
Zwart-wit kiekjes
Zijn inspiratie daarbij omschrijft hij als volgt: “Met mijn schilderwerk probeer ik oude foto’s nieuw leven in te blazen. Ik heb een verzameling van honderden zwart-wit foto’s waarvan ik gebruik maak. Ik gebruik de compositie als zodanig, de originele foto, of een uitsnede, maar ook een collage van meerdere foto’s behoort tot de mogelijkheden. De kleine zwart-wit kiekjes met het gekarteld wit-gelig randje probeer ik weer tot leven te wekken. Ze werden bij ons thuis verzameld in een oude schoenendoos. Een doos van stevig karton met blauwe opdruk. In deze doos zat onze familiale geschiedenis vanaf de jaren veertig. Af en toe keerden we de doos om op tafel en trok de hele familie aan ons voorbij; uitstapjes, bruiloften, verjaardagen, familieportretten, maar ook beelden uit het dagelijkse leven, werk op het land, fabriek etc.
Veelal onduidelijke, kleine vage morsige kiekjes, die nu heel sympathiek ogen en nostalgische gevoelens oproepen. Een eigen toestel hadden we niet, daarom is het meestal niet bekend wie de foto’s gemaakt hebben. Ook waar ze genomen zijn is vaak niet meer te achterhalen.
Monochrome doeken
Ik blaas ze op tot grote in monochrome grijstinten geschilderde doeken, soms met een steunkleur, waarbij de compositie ondergeschikt is aan de voorstelling. De grootte van de doeken is totaal willekeurig en intuïtief. Bij de grijze kleur voel je meteen de associatie met foto’s uit vroegere jaren, maar ze betekenen voor mij ook dat het alleen om de voorstelling gaat en verder geen duiding heeft. De werken behoeven niet veel uitleg. Ze ademen de sfeer van de jaren ‘50 in de veenkoloniën.”